ثبت نشان جغرافیایی

یکی از انواع کمتر شناخته شده مالکیت فکری (در مقایسه با طراحی صنعتی، کپیرایت، علائم تجاری و پتنت)، نشانههای جغرافیایی است. نشانه جغرافیایی، یک روش مهم و کلیدی برای نشان دادن منشأ و مبدأ جغرافیایی کالاها و خدمات عرضه شده به بازار است.
همانگونه که اشاره شد، نشان یا نشانه جغرافیایی، با اشاره به مبدأ جغرافیایی محصول یا خدمت، نوعی اطلاعرسانی به مشتری بوده و اغلب بیانگر ویژگیهای کیفی خاصی است که مشتریان به دنبال آن میباشند. استفاده از این نشان، میتواند رشد فروش و ارتقای کسبوکار را به همراه داشته باشد. اگرچه بسیاری از مثالها پیرامون نشانههای جغرافیایی مربوط به محصولات کشاورزی است (مانند «زعفران قائنات»، «خرمای پیارم حاجی آباد ایران» و «انجیر استهبان ایران»)، اما نشانه جغرافیایی تنها برای این منظور استفاده نشده و طیف وسیعی از محصولات صنعتی هم، قابلیت حفاظت از طریق نشانههای جغرافیایی را دارا میباشند. یکی از مشهورترین محصولات صنعتی که حتماً به گوشتان خورده، ساعت سوئیس است که بهعنوان یک نشانه جغرافیایی برای ساعتهای تولید شده در سوئیس، مورد استفاده قرار میگیرد.
بنا بر تعریف سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، نشانه جغرافیایی، اطلاعیهای است در خصوص اینکه یک محصول خاص، از یک منطقه جغرافیایی مشخص نشأت گرفته است. توتون و تنباکوی کوبا، پنیرهای «Roquefort» (منطقهای در فرانسه) و حتی منطقه «Sheffield» انگلیس برای فولاد، به خوبی این مفهوم را بیان میکنند.
قانون حمایت از نشانههای جغرافیایی ایران نیز، در تعریف این مفهوم، چنین میگوید: «نشانه جغرافیایی، نشانهای است که مبدأ کالایی را به قلمرو، منطقه یا ناحیهای از کشور منتسب میسازد، مشروط بر اینکه کیفیت و مرغوبیت، شهرت یا سایر خصوصیات کالا، اساساً قابل انتساب به مبدأ جغرافیایی آن باشد«
نشانه عام چیست؟
در بحث نشانههای جغرافیایی باید دقت داشت که اگر اسم یک مکان جغرافیایی، تنها مشخصکننده یک گونه خاص از محصول باشد و برای اشاره به منشأ محصول فوقالذکر بهکار نرود، دیگر یک نشانه جغرافیایی به معنای نوعی از حقوق مالکیت فکری نیست. مثلاً «سس فرانسوی» را در نظر بگیرید. این نشانه تنها اشاره به نوع خاصی از سس داشته و برندهای مختلف تولید آن، ادعایی بابت تولید سس در کشور فرانسه نخواهند داشت. «سس فرانسوی»، یک نشانه عام است که به نوع سس اشاره دارد نه محل تولید آن.
مثال دیگر برای نشانههای عام، «خردل ویجون» بهعنوان یک سبک خاص خردل است. این محصول، سالها پیش در شهر ویجون فرانسه استحصال گردید و پس از سالهای متمادی، امروزه تنها برای نشان دادن یک سبک خاص از خردل بکار رفته و طبیعتاً در بسیاری از مناطق جغرافیایی تولید میگردد. «خردل ویجون»، اکنون یک نشانه عام است و یک نشانه جغرافیایی به حساب نمیآید.
بنا به گزارش شهریورماه ۱۳۹۸ مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تا این تاریخ ۱۵۸ نشانه جغرافیایی ملی برای حمایت از محصولات متنوع اعم از فرش، صنایعدستی، محصولات غذایی و کشاورزی به ثبت رسیده است. از این تعداد و با استفاده از ظرفیت موافقتنامه لیسبون، ۶۱ مورد با موفقیت به ثبت بینالمللی رسیده که ۲۹ محصول در دسته «فرش و گبه» و مابقی نیز شامل محصولاتی نظیر «خرما»، «زعفران» و «پسته» میباشند.
جهت ثبت نشان جغرافیایی در اسرع وقت با همکاران ما در شرکت سینوتک تماس بگیرید و از خدمات ما بهره مند شوید. ما در کوتاه ترین زمان شما را در رسیدن به اهدافتان یاری می کنیم.
شماره تماس:
09300790308 – 09364501179 – 09352209288
پست الکترونیکی:
info@cinotec.ir – cinotec.pg@gmail.com
آدرس:
بوشهر، کارخانه فناوری دانشگاه خلیج فارس، مجتمع فناوری مروارید، طبقه اول، واحد4
نیاز به مشاوره دارید؟
برای مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید. کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.